Najaarsnota 2019

Raadsvoorstel

Raadsvoorstel

                       Raadsvoorstel

Griffiersnummer:

Onderwerp:

Najaarsnota 2019

Datum B&W-vergadering

5 november 2019

Datum raadsvergadering

12 december 2019

Datum carrousel:

28 november 2019

Portefeuillehouder:

S.G.P. Fleuren

Ambtenaar:

J. de Haan

E-mailadres:

J.d.Haan@bergendal.nl

Zaaknummer:

Z-19-81113

Documentnummer:

VB/Raad/19/00922

Aan de gemeenteraad,

Voorstel

  1. De Najaarsnota 2019 vast te stellen, inclusief de mutaties op de reserves.
  2. Het tekort voor 2019 te dekken door aanwending van de algemene reserve.
  3. De begroting 2019 overeenkomstig de voorgaande beslispunten te wijzigen.
  4. Een achttal budgetten door te schuiven naar 2020 als de werkzaamheden niet volledig zijn uitgevoerd in 2019.

Inleiding
In de programmabegroting 2019 zijn de ambities, doelen en resultaten beschreven. Na de Voorjaarsnota is deze Najaarsnota de tweede rapportage over het begrotingsjaar 2019. In de Najaarsnota rapporteren we over financiële afwijkingen tot medio september 2019 en de inhoudelijke voortgang. Hoe ver zijn we met het behalen van de afgesproken resultaten en komen we hiermee dichter bij onze doelen (en ambities).
Zoals bij vele andere gemeenten heeft ook Berg en Dal te maken met wisselende bijdragen van het rijk. In deze najaarsnota zijn de grootste (financiële) wijzigingen veroorzaakt door externe factoren:

-Algemene uitkering

-  402.000

-Bijstandsverlening

-  112.000

-Bijdrage WSW

+ 170.000

-Wmo-voorzieningen

-  211.000

-Afval

-    99.000

-Bijdrage ODRN

-  148.000

-Bijstelling kapitaallasten

+ 205.000

Wij bieden de Najaarsnota digitaal aan via de webversie op de portal https://programmavan.bergendal.nl/.

Beoogd effect
Volgens de Financiële Verordening Berg en Dal 2017 informeren wij de gemeenteraad over de inhoudelijke en financiële afwijkingen die zich voordoen in de uitvoering van de lopende begroting 2019. Na de Voorjaarsnota is deze Najaarsnota de tweede rapportage over het begrotingsjaar 2019.

Wij zien het tekort oplopen. Daarom hebben we acties uitgezet om het tekort voor 2019 te beperken. Deze resultaten ziet u mogelijk terug in de jaarrekening 2019.

Argumenten
In de Najaarsnota zijn per programma de mutaties aangegeven en toegelicht.

    1. Dan is voortgang werkzaamheden gewaarborgd

In de Najaarsnota 2019 is ook een lijst met budgetten opgenomen die we door willen schuiven naar 2020. Als de werkzaamheden in 2019 niet of niet helemaal zijn uitgevoerd, voegen we het restant van deze budgetten toe aan de reserve lopende projecten.
In 2020 zijn deze bedragen dan beschikbaar om de werkzaamheden uit te kunnen voeren. Zo heeft de onderuitputting van deze budgetten geen effect op het rekeningresultaat van 2019 en kunnen we in 2020 verder met de uitvoering van deze werkzaamheden.

We stellen voor de volgende budgetten door te schuiven naar 2020:

1. Achterstandenbeleid
De rijksuitkering die we hiervoor ontvangen mogen we alleen aan onderwijsachterstandenbeleid besteden. Geld dat we niet besteden mogen we in een reserve storten en in het volgend jaar uitgeven. We stellen voor om de in 2019 niet bestede rijksgelden door te schuiven naar 2020.

Als we het restant budget niet besteden moeten we het terugbetalen aan het Rijk. Dit levert dus geen besparing op.

2. Pilot inburgering
We nemen deel aan een pilot in het kader van de nieuwe Wet Inburgering per 2021. De pilot ‘Zelfredzaamheidsroute’ richt zich op nieuwkomers die de taal slecht beheersen en daardoor niet goed kunnen deelnemen aan de samenleving. We ontvangen hiervoor een rijksbijdrage via de algemene uitkering van € 275.000. Het deel van de rijksuitkering dat we in 2019 niet uitgeven willen we doorschuiven naar 2020.

Als we het restant budget niet besteden moeten we het terugbetalen aan het Rijk. Dit levert dus geen besparing op.

3. Pilot Formateur Lokaal Sportakkoord
We nemen deel aan de pilot Formateur Lokaal Sportakkoord. We ontvangen hiervoor in 2019 een rijksbijdrage van € 15.000 voor het aanstellen van een Formateur lokaal sportakkoord. We stellen voor het deel van de rijksbijdrage dat we dit jaar niet uitgeven door te schuiven naar 2020.

Als we het restant budget niet besteden moeten we het terugbetalen aan het Rijk. Dit levert dus geen besparing op.

4. Schuldhulpverlening
We ontvangen drie jaar lang extra gelden van het rijk voor het voorkomen van schulden en armoede. In 2019 ontvangen we hiervoor € 31.000. We zetten hiervoor tijdelijk extra personeel in. Het restant bedrag willen we doorschuiven naar 2020.

Dit is een keuze. Als het geld niet wordt doorgeschoven naar 2020 is er in totaal minder geld beschikbaar om schulden en armoede te voorkomen.

5. Actiecentrum Participatie
Binnen het budget ‘Meerwerk WerkBedrijf’ is € 86.000 beschikbaar voor het project ‘Actiecentrum Participatie’. Het WerkBedrijf start dit project eind 2019 met een speciale aanpak voor het motiveren van onder meer oudere uitkeringsgerechtigden voor de arbeidsmarkt. Samen met Forte Welzijn richten we een Actiecentrum Participatie op met als doel om meer uitkeringsgerechtigden te begeleiden naar werk. Dit project loopt door in 2020. We stellen voor het restant budget door te schuiven naar 2020.

We hoeven het restant budget niet door te schuiven naar 2020. We kunnen ervoor kiezen om deze projectkosten in 2020 binnen het budget Meerwerk WerkBedrijf op te vangen. Dit betekent dat we dan in 2020 keuzes moeten maken welke projecten we wel of niet uit gaan voeren.

6. Subsidie klimaatbeheersing woningen
In totaal is er een bedrag van € 1.000.000 beschikbaar gesteld voor subsidies voor klimaatbeheersing voor woningen. Op dit moment (eind september) is daar ongeveer € 740.000 van uitgegeven. We stellen voor het restant budget bij de jaarrekening 2019 door te schuiven naar 2020. Zo blijft dit budget beschikbaar om onze duurzaamheidsdoelstelling te kunnen behalen.

We hoeven het restant budget niet door te schuiven naar 2020. We kunnen ervoor kiezen om de subsidieregeling stop te zetten. Dit betekent wel dat we de regeling moeten intrekken. Dit kan pas per 1 januari 2020. En levert daarmee geen bijdrage meer aan het saldo van 2019.

7. Actieplan Duurzaamheid 2019 – 2023
Op 31 januari heeft de gemeenteraad het Actieplan Duurzaamheid 2019-2023 vastgesteld.
Daarbij zijn voor 2019 bedragen beschikbaar gesteld voor het maken van een warmtevisie (€ 30.000) en een pilot "Aardgasvrij maken van bestaande woningen" (€ 50.000). Daarnaast is structureel geld beschikbaar gesteld voor een beleidsmedewerker. Het aanstellen van deze beleidsmedewerker heeft meer tijd gekost dan verwacht. Hierdoor zijn een aantal acties nog niet opgepakt. We stellen voor om het restant budget voor de warmtevisie en de pilot "aardgasvrij maken van woningen" door te schuiven naar 2020.

We hoeven het restant budget niet door te schuiven. Dit betekent wel dat we onze doelen en resultaten voor duurzaamheid niet halen. Willen we dit alsnog realiseren dan zullen we in de begroting 2020 en volgende jaren hier budget voor vrij moeten maken. Ook moeten we dan nieuwe afspraken maken met de woningcorporaties.

8. Toekomstplan Orientalis
De gemeenteraad heeft op 25 april 2019 voor het toekomstplan Orientalis € 600.000 gereserveerd. Een deel hiervan (€ 200.000) is opgenomen in de begroting 2019. Het restant is toegevoegd aan de reserve lopende projecten. We willen het bedrag dat voor 2019 beschikbaar is gesteld beschikbaar houden voor Orientalis. We stellen dan ook voor om het restant bedrag van 2019 door te schuiven naar 2020.

Er is € 200.000 beschikt. De overige € 400.000 is nog niet aangevraagd, maar in een eerder raadsbesluit, onder bepaalde voorwaarden, wel toegezegd aan Orientalis. U heeft de keuze om dit te herzien. Dit heeft gevolgen voor Museumpark Orientalis.

Kanttekening
We rapporteren naar de stand van medio september
De informatie in de Najaarsnota is gebaseerd op de informatie per medio september. Mutaties die we nu niet konden voorzien, verklaren we bij de jaarrekening.

Winstverwachting
We willen u een winstverwachting meegeven. Er spelen een aantal ontwikkelingen met mogelijke financiële meevallers. Het is nog onzeker of we deze zaken in 2019 af kunnen wikkelen. Daarom zijn ze niet meegenomen in deze Najaarsnota.

  • Bijdrage aanleg glasvezel

In eerste instantie is hiervoor is € 850.000 beschikbaar gesteld in de begroting. Vorig jaar bij het opstellen van de jaarrekening 2018 is ingeschat dat maximaal 50% van de huishoudens/ bedrijven aan zou sluiten. In de begroting 2019 is hiervoor € 425.000 (50% van € 850.000) beschikbaar. Het percentage dat aansluit komt waarschijnlijk lager uit, waardoor niet het hele budget van € 425.000 nodig is. Naar verwachting is dit een bedrag van ongeveer € 70.000

  • Afwikkeling grondexploitatie Drulse Beek. Het gaat hier om een bedrag van ongeveer € 20.000.
  • Verkoop voormalig gemeentehuis Ubbergen € 600.000.
  • Ambulantisering Ggz € 32.000

Daarnaast hebben we in onze begroting een stelpost onderuitputting opgenomen van € 500.000. Houdt u er rekening mee dat dit nog niet is gerealiseerd. Dit heeft gevolgen voor het resultaat over 2019. Er zijn acties uitgezet om het tekort terug te dringen.

Financiële onderbouwing
Welk financieel beeld laat de Najaarsnota zien?
U heeft op 4 juli 2019 de Voorjaarsnota 2019 vastgesteld. De mutaties tot en met de Voorjaarsnota waren € 460.000 nadelig. Daarmee kwam het saldo van de begroting 2019 na de Voorjaarsnota uit op € 456.000 negatief.
Ten opzichte van de Voorjaarsnota stellen we de begroting 2019 op basis van deze Najaarsnota bij met een nadeel van € 285.000 Daarmee komt het verwachte begrotingsresultaat 2019 uit op € 741.000 nadelig.
Ons voorstel is om het tekort voor 2019 te dekken door aanwending van de algemene reserve. Als dit tekort zich bij het opstellen van de jaarrekening niet voordoet, dan vindt de aanwending niet plaats.

De Najaarsnota laat het volgende Financieel Meerjarenperspectief (FMP) zien. Zie onderstaande tabel. Vanaf 2020 is aansluiting gezocht bij de Programmabegroting 2020.

Hieronder staat het overzicht van het verloop van de algemene reserves.

Om u een goed beeld te geven zijn de verwachte begrotingssaldi (begroting 2019: -741; begroting 2020: +2; 2021: +668; 2022: +120 en 2023: +440) toegevoegd aan het saldo van de algemene reserve vrij besteedbaar.

Communicatie
De webversie van de Najaarsnota 2019 is te lezen via http://programmavan.bergendal.nl/.

Aanpak/uitvoering
Na vaststelling van de Najaarsnota 2019 zenden wij deze naar de provincie, zodat zij op de hoogte is van de (financiële) ontwikkeling van onze gemeente. In de Najaarsnota lichten we de voortgang van de uitvoering per onderwerp toe.

Burgemeester en wethouders van gemeente Berg en Dal

De secretaris,

De burgemeester,

E.W.J. van der Velde

mr. M. Slinkman

Bijlagen digitaal ter inzage
Bijlage ter inzage griffier

Raadsbesluit

De raad van de gemeente Berg en Dal;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 november 2019.

overwegende dat:

b e s l u i t  :

  1. De Najaarsnota vast te stellen, inclusief de mutaties op de reserves
  2. Het tekort voor 2019 te dekken door aanwending van de algemene reserve
  3. De begroting 2019 overeenkomstig de voorgaande beslispunten te wijzigen
  4. Een achttal budgetten door te schuiven naar 2020 als de werkzaamheden niet volledig zijn uitgevoerd in 2019

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Berg en Dal
op 12 december 2019,

De raadsgriffier,         De voorzitter,

J.A.M. van Workum

mr. M. Slinkman

ga terug